Hantverk

en kreativ dagbok

improviserade bröd

Kategori: baka

 
igår kväll fick jag för mig att baka bröd, och inte de bröd jag alltid bakar (även om de aldrig blir samma eftersom jag inte har recept). så jag satte igång! 
 
OBS! alla mängdangivelser är väldigt oexakta, förutom jästen och vätskan
 
började med att ta lite mjölk och grädde (ca 5dl+1dl) i en bunke och värma det till rumstemp, tillsatte lite ljummet vatten (till ca 1 liter) och löste ut jästen i det. 


tillsatte havregryn och kruskakli och lät det stå och svälla ca en halvtimme tills det blivit som en gröt, vilket gör brödet saftigare och luftigare. därefter vetemjöl special och vetemjöl tills degen släppte burkens kanter.

bakade som alltid ut med olja för att slippa gegg med mjöl osv. gjorde vissa till fina bollar, andra till lite plattare frallor (som jag gillar mest, då blir de sådär underbart sega och knapriga!)


gjorde även ett försök till en limpa vilket inte lyckades så bra, började tjorva med den så tror jag förstörde jäsningen. har haft den i kylen över natten och nu är den på jäsning igen, ska testa om det funkar.. funderar på om jag ska ta den degen och arbeta till en ny deg med ny jäst osv, eller bara grädda den som den är och se hur det blir? får se vad jag känner för senare :) 



serveringsförslag (såhär älskar jag nybakt bröd :D)

leverpastej, MUMS!

tonfisk, MUMS! 
 
japp, det var det. återkommer med hur det gick med limpan!
haido! 

reaktioner

  • Sanns säger:

    Haha, nu blev jag helt hungrig :D måste dra och käka lite innan jag o. lillgrabben drar ut. :))

    Svar: haha, ursäkta att jag störde friden :P
    long

    2012-09-26 | 10:32:08
    Bloggadress: http://loppisgladje.blogg.se
  • gunti säger:

    haha ren beskrivining!

    Svar: jepp! :)
    long

    2012-10-01 | 12:50:52

skriv din reaktion här: