Hantverk

en kreativ dagbok

kycklinggryta på kokosgrädde

Kategori: laga mat

sedan jag fick reda på att jag inte tål komjölk har jag testat olika alternativ till det. kokos-, ris- och havreprodukter. det jag gillar bäst är helt klart kokosprodukterna! här kommer därför ett recept på en jättegod och lättlagad kycklinggryta.

 ingredienser:
- 2 st kycklingfileér
- 4 dl kokosgrädde (en konservburksförpackning)
- kryddor
- något att steka i  

skär kycklingen i strimlor eller mindre bitar. stek kycklingen i valfritt stekalternativ. jag steker i hemmagjord ghee (ett inlägg om ghee och hur man gör det kommer dyka upp här på bloggen snart!) som ger en god smak av smör. blanda under tiden grädden med valfria kryddor. Jag valde att göra en örtgryta denna gång, så tog alltså lite olika örtkryddor bl.a. herbamare örtsalt och italiensk salladskrydda, lite timjan och så vitpeppar. häll blandningen över kycklingen och låt puttra tills såsen kokat upp.

serveras exempelvis med en härlig sallad eller - om du inte är noga med kolhydrater - ris.

 
hejs!
- long

reaktioner

  • V säger:

    Snyggt m inzoomat på bilden!

    2013-11-19 | 23:33:52

skriv din reaktion här: