Hantverk

en kreativ dagbok

zucchiniplättar

Kategori: laga mat

jag måste nästan säga att jag fått en ny favorit. har ju en helt ny kost att gå efter, så allt smakar lite sådär annorlunda och bara nyttigt såhär i början. jag kan bli lite less och har inte alltid sådär superstor matlust för att allt jag gör är nytt och experimenterande - kul men utmattande ibland! zucchiniplättarna tyckte jag däremot var RIKTIGT goda! :D superlätta att göra också, tog bara någon minut och så stekningen då. 
 
detta recept är för två personer (ca 3-6 plättar beroende på storlek och tjocklek)
 
- 200 g zucchini
- 2 msk kokosmjöl (eftersom jag inte tål vete som det egentligen skulle vara)
- 2 krm salt
- 2 ägg
 
riv zucchinin. blanda i det rivna med salt och mjöl. vispa äggen lätt i en separat skål och blanda sen i äggen i resten. (tydligen följde jag inte det utan blandade allt på en gång, men det gick väl lika bra för det antar jag :p)
 
man kan tro att det är missat något mjölkliknande, men det är inte missat. det ska vara så, zucchinin har så mycket vätska i sig så att det blir perfekt utan mjölk. 
 
tycker det ser ut som sån där riktig läskig nyttig-spenat-ärt-mat ungefär. 
 
inte världens finaste slutresultat, de ser lite ut som att de mår illa bakom det välstekta, sådär 'gröna i ansiktet', men det var som sagt rejält gott och till nästa gång vet jag att jag ska göra de mindre och lite tunnare. :)
 
detta kommer bli ett återkommande mellis hos mig! 
 
haido!
- long

reaktioner


skriv din reaktion här: