Hantverk

en kreativ dagbok

sytt

Kategori: sy

imorse sydde jag in en tröja/kofta till kombo T, ganska lätt och okomplicerat men ändå :) 
 
 
annars så är hälsan och humöret inte på topp. depressionen tar all energi och det är bra om jag ens orkar stiga upp och få i mig mat tre gånger per dag. :( kan ju trösta mig med att det är på väg mot bättre tider iallafall! men det är anledningen om det blir dåligt med bloggning och så. så att folkens vet :)
 
hejs svejs!
- long
 
 

kladdkaka

Kategori: baka

inte så värst kreativt kanske, men jag gjorde iallafall en kladdkaka idag. en dubbel sats så den blev lite extra hög, finare tycker jag. ändrade lite (vad är det för fel på mig som aldrig kan göra som någon annan säger?:P) på receptet och ökade på kakaon. känns lite mer fint/exklusivt eller något när man har så. lite mer som chokladkaka. inte lika B som vanlig kladdkaka, haha. jaja. 



imorgon ska jag sy en grej åt kombo T. bara en liten grej. får se om jag hinner annat. är en del att fixa inför jul. :) 
 
haido!
- long

vaniljbullar

Kategori: baka

gjorde på lördag den andra delen av beställningen jag fick, nämligen 50 st vaniljbullar. gillar att de ville ha vanilj, gillar det bättre, jag! gjorde några extra så jag också fick hem. :) 
 

 
goda blev de, och de flesta fina. några misslyckade slukade vi på några sekunder :D 
 
idag ska jag slutföra beställningen, baka 60 frallor. får se hur jag klarar att göra mina frallor igen, har gjort så mycket annat bröd på senaste istället för de. men det sitter nog i ryggmärgen ändå så.. :)
 
herrå!
- long

veckans bilder

Kategori: fotografera

 
haido!
- long

köttbullar

Kategori: laga mat

gjorde 163 köttbullar till julmiddagen och så blir det säkert över några också ;) 
 

köttfärs, ägg, grädde, ströbröd, svartpeppar, vitlökspulver, salt, socker, vitpeppar, örtagård. 

små, mellan, stora. 
 
 
jag rullar alltid köttbullarna i olivolja, det blir svingott! :D
 
tjarå!
- long

lasagne & köttfärssås

Kategori: laga mat

torsdag är våran gemensamma matlagningsdag i lägenheten. så idag gjorde vi lasagne tillsammans. två gjorde en vegetarisk variant, medan jag och BL gjorde en vanlig med köttfärs. 


blev öven ett GÄNG med köttfärssås efter vi fyllt på i lasagnen... :D


lasagnen delades upp med hjälp av några lasagneplattor i mitten. 


min och BL's del blev lite småbränd, men inget som gör något.. :)

haha, lasagnesoppa kanske man kan kalla det? :D var VANSINNIGT gott iallafall! megagod ostsås osv. :)
 
hejs svejs!
- long

korv stroganoff

Kategori: laga mat

blev inte att baka bullar idag, var alldeles för trött eftersom jag somnade kl. 03 inatt och gick upp 06.15 :/ får göra det imorgon eller fredag. :) ingen stress än iallafall :P
 
istället har jag lagat korv stroganoff. gjorde som vanligt två olika varianter. 
 

inte så stor skillnad, lite på färgen bara.. timjan i ena och oregano i andra. gott! 

det jag hade i var som vanligt grädde, kräm fräsch och kryddor. och så krossade tomater. plus specialmjölk som gör att jag tål laktos. så bra uppfinning det där! :D 
 
får se vad jag hittar på imorgon för kreativitet. 
 
hejs!
- long

negerbollar

Kategori: baka

en del av beställningen jag fick var 50 st negerbollar (eller vad man nu vill kalla de, jag säger så iaf). de gjorde jag idag, hade ingredienser hemma så det var skönt. 
 
 
gjorde några extra så vi också fick lite sockerchock i oss.. :O 
 
sen har jag varit och handlat till den andra delen av beställningen, nämligen bullar. dessa hade jag planerat att göra imorgon efter jobbet. 
 
inte så speciellt avancerat, men har gjort något iallafall. :) känns som det kanske börjar gå lite uppåt, men det går ju sakta så det tar tid. men att vara kreativ kommer hjälpa mig till en frisk individ, så det är ändå viktigt att jag orkar.. :)
 
jaja, dags att sova,
haido!
- long

teckning

Kategori: teckna blyerts

har det lite stressigt nu innan jul, har precis fått veta att jag ska jobba hela denna vecka och nästa. julmiddag ska jag ha för familj + några till (typ 13 pers) nästa lördag också. till det ska jag göra köttbullar och så en överraskning. sen har jag även planerat att sy en klänning till jul... haha, får se hur jag hinner med allt. :P 
 
har en kompis på besök här som varit snart två veckor, så det är därför också jag inte varit så värst kreativ, har gjort andra saker med henne och så. men hon åker på fredag/lördag så då ska jag åtminstone sätta igång, om jag inte gjort det innan. :D
 
vet inte om jag visat detta tidigare, men gör det nu iallafall. det är syster och hennes man på bröllopsdagen den 13 november 2010. är lite seg med den där men ändå.. ;P ska göra en annan förstoring före denna så blir nog ett tag till för den här att vänta. men ska iaf se till att komma igång med det här igen snart! älskar det, rogivande och sådär. :)

fick en beställning på lite fikabröd och matbröd, vet inte ännu hur mycket eller vad och så, men det ska vara färdigt till nästa tisdag så det blir spännande! :) 
 
hejs!
- long

skam / kolt

Kategori: övrigt

jag skäms för min bloggsvacka. har aldrig sett på maken! 
 
jag har verkligen inte mått bra den senaste veckan. försöker för fullt att få lite ordning på saker och ting. behövde nog lite paus från allt... pajerna jag skulle göra har jag överlåtit till andra, kände att det blev för mycket. har bara jobbat och vilat och tränat ungefär. kämpat för att hålla mig vid liv, typ. går uppåt iallafall, tror jag.. måste bara ge det tid och tillåta mig själv att vara trött, bara helt enkelt acceptera att min situation är såhär just nu. inte det lättaste direkt! 
 
menmen, hoppas iallafall att jag kommer 'på fötter' snart igen. hade min kolt idag för andra gången. fick lite pepp på att fixa dekorationen på ärmarna, det blir nog nästa kreativitet jag tar för mig skulle jag tro. 

inte så bra bilder, tagna med ajfåvn inne. har ännu inget ávve (midjeband), så använde bara ett flätat skinnskärp denna gång..
 
bild som pappa tog med lite bättre kamera :)
 
imorgon är det söndag och då brukar jag inte blogga, men på måndag borde jag ha något att komma med! :)
 
höres!
- long

kaos

Kategori: övrigt

det är lite kaos i livet just nu, kämpar på med hälsa och jobb egentligen. det känns nästan som övermäktigt bara det. är på väg uppåt dock, och har kommit en bit på städning av rummet (äntligen), så snart blir det att sy en del! :)
 
har skrivit en del (som är för privat för att lägga ut här) och lagat lite mat och så. men känner att jag behöver kreativitet också för att hälsan ska bli bättre. så får kämpa för det! :) 
 
en sak som inte egentligen hör hit, men ändå gör det, är att jag beställt nya näbbskor (som jag bland annat använder till kolten). 
 
älskar dom, så sjukt snygga! :D
 

ska baka paj i veckan, så det kommer iallafall upp här, sen har jag lite andra småplaner också, om hälsan tillåter. :)
 
haido!
- long