Hantverk

en kreativ dagbok

hallonsorbét

Kategori: laga mat

hade lite saker kvar efter att ha gjort något så tänkte att jag skulle testa göra glass. minns inte vad jag hade i helt, men blev iaf surt (av hallon) så tog i en tsk honung och lite kanel (ville inte ha i socker) för att göra det sötare. kanelen var god men gjorde glassen lite sträv. 


tillsatte lite mer hallon..


efter ett besök i frysen var glassen fortfarande inte bra, så jag googlade på ett recept (tidigare hade jag ingen aning om vad man skulle ha i) och satte i några äggulor och vaniljsocker.


den blev färdig till slut och man kan säga att det blev lite sorbét över det hela..gott var det! 


jag tyckte den var liiiiite sträv fortfarande, men om man hade på lite kolasås blev det super! (och jag som inte skulle ha socker i....)
gick med denna skål till pappa som jobbade hemma, han tyckte det var gott! :) 

och syster E's pojkvän O gav mig hela 9 av 10 poäng!! inte illa för ett första dubbelförsök på glass! :) 
 
har haft nu så mycket jobb så jag har i princip sovit när jag inte jobbat. det tar på krafterna och jag märker att jag inte är helt frisk än, även om det är MYCKET bättre än i februari när jag kom till knivsta. har lagat lite mat och så, men har bara inte haft tid att lägga upp något. plus att internetet här är SJUKT segt.....
 
ska försöka lägga ut mer denna vecka, men bara om jag orkar. tänker inte låta bloggen gå ut över min hälsa, den ska ju vara ett hjälpmedel snarare :)
 
haido!
- long

sorry!

Kategori: övrigt

mitt uppe i flytt, och förutom det har jag en del jobb också så hinner inte riktigt med bloggen. eftersom vi nu bor längre bort från knivsta så har jag också behövt sova över hos folk eftersom jag jobbat tidigt på morgonen. har flera saker jag har gjort som jag ska lägga upp när jag hinner, men ni får vänta någon dag till! har inte haft internet på datorn heller, s'att. men det kommer!

ska bo i en lägenhet i en månad nu iallafall så då ska jag nog hinna komma mig tillrätta iallafall. har däremot väldigt mycket jobb (4 dagar, ledig en dag, 4 dagar jobb, ledig en dag, 4 dagar jobb osv.) så får se hur mycket jag får till. vill sy!! men kommer ju laga mat iallafall :)

hörs!
- long

matlådor

Kategori: laga mat

i söndags så fick jag ett matlåderyck. eftersom jag börjat jobba nu så behövs det! 
 

kycklinggryta med gräddsås och massa timjan! 


7 matlådor blev det, de längst bort är med currykycklinggryta istället för timjan osv..


en burk med sallad och morötter måste jag såklart ha, så jag orkar jobba!
 

och på måndag på jobbet fick jag avnjuta den goda maten, bulgur till blev det i alla lådor, nyttigt och gott!
 
har köpt in lite andra grejer att göra matlåda av, så får se vad jag hittar på med det. just nu är jag sjuk så idag blir det varken matlåderyck eller jobb.. :( 
 
haido!
- long

nyttig yoghurt

Kategori: laga mat

gjorde smodde i lördags som vanligt. massa bär, frukt och lite yoghurt. väldans vad fyllig den blev. så kom jag på en idé!
 

hällde upp i en tallrik och vips så hade jag världens nyttigaste och godaste yoghurt att mumsa på! :D
 
har fortsatt med min egna yoghurt i olika smaker efter det. mums!
 
hejs svejs!
- long

paljetter

Kategori: sy

fick en klänning av syster V när jag var i lule. gillar inte paljetter, så tänkte avlägsna dom. vet inte vad jag ska göra sen, kanske sy dit ett band eller något. tror det blir lite fula märken efter alla paljettsömmar.
 


har haft mycket i veckan, som jag skrev tidigare. nästa vecka blir det ännu en rusch. det är nu i början med intro på nytt jobb, student, flytt och mycket annat som snurrar som det kreativa kan bli lite lidande. beroende på var jag bor i sommar så kan jag nog ha bättre förutsättningar för att sy och så. 
 
hare!
- long