Hantverk

en kreativ dagbok

kålrotspommes

Kategori: laga mat

åh. det är så UNDERBART att kunna laga mat igen (kul kanske också för er att se något annat än bara massa fotograferingar). förstår inte riktigt att jag varit utan ett kök så länge som 8 månader... försöker tänka mig in i det men det går som inte så bra. det är helt absurt. men nu har jag det iallafall. lagar inte mat varje dag (försöker kämpa med att få i mig nånting fler än två gånger per dag så jag väntar med det målet), men det är så BÄST att ha det till hands hela tiden. sist till exempel han klockan bli över halv ett på natten innan jag var färdig med plättarna men inte var det någon som störde sig på det. har så mycket att fixa och stå i nu med lägenheten också så det blir lite svårt att ha koll på rutiner och annat. tiden flyger iväg och plötsligt har det också gått fem dagar utan att jag skrivit på bloggen, även om jag jämt och ständigt fotar saker jag gör för att lägga ut...
 
iallafall, för mig som inte äter potatis är detta ett bra och gott alternativ. tydligen för LCHF:are också.. :) 

skala kålroten och skär den i ca 5 mm tjocka stavar


koka kolråten i salt vatten i ca 5 minuter. ånga av på en handduk/bakduk


lägg pommesen på en plåt, ringla olja över (jag tog rapsolja) och blanda om så att oljan sprids. stek i ugn eller stekpanna. jag hade i ugnen till att börja med 15 min, blandade sen om och kryddade och fortsatte sen 15-20 minuter till. lite olika beroende på vad man vill ha för färg på dom och så. 
 
lägg de sen på papper så att överflödig olja får rinna av. 
 
lycka till!
- long

reaktioner

  • Sanns säger:

    Kul! :) Såg ganska gott ut - var det det? :)) Men har du flyttat in i lägenheten alltså? Lite bilder?`:) Kram.

    Svar: smakade bara en liten bit för hade inger rill då, var bara tvungen åhöra något av kålroten. p tror de kan bli lite ja, jag har flyttat.
    long

    2013-10-22 | 20:10:55

skriv din reaktion här: