Hantverk

en kreativ dagbok

Lagad kofta

Kategori: sticka

Den här koftan är så gosig men tyvärr har den inte använts så mycket på grund av en ficka som var lös! Lite obegripligt att det tog mig så lång tid att fixa 🙈 hittade något garn i liknande färg, sydde fast fickan på plats igen och fäste garnänden, färdig att använda! Tog bara några minuter och när själva koftan är så tjock så syns inte lagningen alls fast garnet jag använde inte var helt samma nyans. Lärdom till nästa gång: bara gör’t! 

(null)

(null)

(null)

Pepparkaksgubbe i skinn

Kategori: skinn

En kort julig kurs. Vi gjorde en liten pepparkaksgubbe. Den var väldigt enkel, egentligen inget nytt som jag inte gjort tidigare. Förutom att måla då 😊 den fick ett av syskonbarnen i julklapp sen som vi hade i julklappscirkeln 

(null)

(null)

Carving class

Kategori: skinn

Vet inte vad sånt här heter på svenska 🤔 men gick iallafall en kurs på några timmar där vi fick använda 8-9 olika verktyg för att göra ett motiv i lädret; knivar och punsar och präglingsverktyg.

Det var massa olika steg. Först ritade vi av konturen på själva blomman, sen förde vi över det på lädret. Så tog vi en kniv och skar konturerna men inte igenom hela lädret. Sen tog vi något verktyg som ger skuggeffekt, en böjd som på bilden nedan, en rund för att göra  mitten av blomman, sen någon slät grej att dra inne i bladen och stjälken för att få djup och så lite andra grejer 😄 kommer inte ihåg allt och kommer inte ihåg ordningen. 

Det tog kanske 2,5h att göra hela. Såklart skulle det gå snabbare om man gör det mycket men jag tror inte jag kommer göra så mycket sånt här i framtiden, det är så tidskrävande och jag är nog för petnoga att jag bara skulle få huvudvärk av det 🙈 inte mitt favoritmotiv heller men jag är ändå glad att jag gjorde det, lärde mig mycket nytt och kan säkert använda kunskaperna till annat också! 

(null)

(null)