Hantverk

en kreativ dagbok

Leather feather

Kategori: skinn

Totalt gick jag på kanske 8 skinnkurser. Alla var på samma ställe, utom den sista. Innan vi flyttade tillbaka till Sverige ville jag hinna med så många kurser som möjligt. På den första affären hade de inga under den sista perioden så jag bokade en på den andra affären, i St Paul. Kändes lite besvärligt att börja åka till ett nytt ställe och att behöva köra genom Minneapolis centrum (så stressigt) men visade sig att den affären låg lika nära som den första, och fick med mig 3 andra så jag behövde inte ens köra själv 😊 

Så kom jag till den nya affären och ångrade mig genast att jag hade varit så fast i det jag var van vid! De som leder kurserna väljer lite grann vad de ska lära ut, och hon på första affären gjorde mer sånt där glittrigt och lila (pennskrinet) och massa sånt. Den här mannen på andra affären hade jobbat med skinn LÄNGE! Hans kurser var så intressanta (hann tyvärr inte fler men när vi åker till USA på resa så bokar jag nog nån kurs med han 😁). Han hade gjort massor med hattar i olika storlekar, en sadel till en leksakshäst som var typ 25cm hög, med så mycket detaljer och carvings, han hade gjort sina egna (barfota🤩)skor och det var det som gjorde att han började med skinn. Hög igenkänning där, det är ju det jag egentligen vill göra men har inte vågat än 🙈 han var riktigt härlig också och fokuserade mer på arbetet än att bara prata hela tiden 😄

Så till den här kursen - make a leather feather! Sökte lite bilder innan jag åkte dit och förstod inte hur det kan gå till. Det var nog det roligaste jag gjort! Fick lära mig att använda flera nya verktyg!! 

Först skulle vi skära ut själva formen på fjädern, han hade mallar där men jag gjorde på frihand.
Sen skrapade vi undersidan av skinnbiten för att få den lite tunnare.
Så skar vi snett längs sidan av fjädern, alltså så att den skulle vara tjockare längs mitten av fjädern och tunnare längst ut. 
Vi använde ett skuggningsverktyg för att få mitten att sticka upp, sen drog med ett annat verktyg för att få alla små ränder dit. 
Därefter fuktade vi hela fjädern och böjde kanterna, och skar så att det blev mellanrum i fjäderns ’hårstrån’. 

(null)
(null)

Lite svårt o förklara men 😁 tänkte först att vad ska jag med en fjäder till men den ligger nu på en supergammal postilla från 1856 på fönsterbrädan 😊

(null)
(null)

Sammanfattningsvis så var den här kursen MYCKET roligare än den där blomman jag gjorde på affären i Minneapolis 😊😊