Hantverk

en kreativ dagbok

mina första sockar

Kategori: sticka

detta var mitt första hela par sockar jag stickade (hade stickat en socka tidigare, men så tog garnet slut). förra hösten var tidpunkten. sitter just nu och fryser faktiskt inte om tårna eftersom jag har dessa på mig :) lite fult redigerade vissa bilder men så får det vara... 
 
 
idag ska jag göra byamackor åt mamma, men det har jag ju visat en gång så behövs nog inte igen.. men gott ska det bli! :D
 
hejs!
- long

boden

Kategori: fotografera

på tågresan neråt stannade vi i boden en halvtimme och jag passade på att gå ut en sväng. 
 


nästa morgon fotade jag ut från tåget.. :)
 
haido!
- long

luleå i nytt ljus

Kategori: fotografera

varje år anordnar luleå en ljusfestival den här tiden på året för att ljusa upp den mörka perioden som är innan snön kommer och lyser upp. förutom en ljusshow så är det ljusanordningar på träd, en stor ljusboll på vattnet, grönt, rött och blått ljus i ett parkeringshus m.m. på väg till tåget stötte jag på några ljusbelagda träd som jag fotade. 

 
hejs!
- long

bilder

Kategori: fotografera

lite bilder från veckan..
 
 
häromkvällen när jag var ute och promenerade såg jag en fin syn. tänkte att det här måste jag föreviga. tänk om bilder var lika bra som verkligheten...
 
ett glas oboy
 
luleå by early morning (06.15)
 
haido!
- long

höst

Kategori: fotografera

på väg hem från jobbet stannade jag vid vattnet en stund. var så fint där så jag var tvungen att fotografera lite. jag ÄLSKAR att bara vara ute, känna lugnet, lukta på naturen och bara suga in energi från allt! 


hejs svejs!
- long

fortsättning på sockar

Kategori: sticka

jag har ju då börjat jobba nu, så har haft väldigt lite tid de senaste dagarna och varit jättetrött, blivit småsjuk och vridit om dygnet till önskad rutin. har iallafall hunnit sticka lite, slutfört den första sockan och börjat på andra till systerdotter. 
 
 
var på ohlssons idag och köpte ett tyg, bara svart typ finstickat. så får se vad jag hittar på med det. men är nu sjukt taggad på att sy typ en klänning, så ska se till att sätta igång med det snarast!! har en del tyger att välja på kan man säga.. :)
 
ska däremot neråt till päronen på lördag så får se vad jag får med mig för kreativiteter dit. kan bli glest med bloggning då under en vecka men ska göra mitt bästa! kan ju alltid fotografera, laga mat och skriva. och sticka förstås! :) 
 
nu sova, ska jobba tidigt imorgon. 
 
hejs svejs! 
- long

uppdrag slutfört

Kategori: sy

japp, då är jag färdig med vagnskyddet som systerdotter ska ha över benen när hon sover ute i vagnen på vintern. 
 

var ganska tjockt att sy i, men det var så mjukt så det var inga problem! :) 


fodret är lite större än själva det svarta originalskyddet men jag tänkte att det inte spelar någon roll, huvudsaken är ju att det är samma form på det svarta och det andra.. 


fodret sitter inte fast i det svarta förutom några stygn på varje sida högst upp (längst fram på bilden). detta för att de lätt ska kunna ta bort det när det blir varmare igen och hon inte behöver ha så tjockt benskydd.

älskar de där figurerna! :)
 
fick sms av syster som lydde som följer: Tog med fotskyddet. Den blev ju jättebra! Tack så jättemycket!!
känns ju bra att det blev lyckat! :) får se om hon blir lika nöjd med sockarna sen ;) 
 
nästa vecka ska jag försöka hinna med att göra ett roligt 'projekt' som jag funderat på några dagar nu. har bara en vag idé på hur det ska bli så får se om man kommer fram till något. blir spännande! 
 
haido!
- long

rosa och vit

Kategori: sticka

ja, nu är jag då färdig med en av sockarna till systerdotter. garnet är sådär härligt jättemjukt och skönt att sticka med! men den rosa delen blev lite hård... så sa syster till mig att hon kan ju ha de när hon sover ute och behöver något varmt på fötterna, så då gör det inget att garnet är supertjockt. :) 
 


bara en bild på den sockan, finns inte så mycket mer att visa..inte helt jämn och fin, men så kan det gå! 
 
imorgon kommer det mest troligt bilder på vagnskyddet (om jag hinner fixa det, det ska nämligen vara kalas här på kvällen och då måste jag rymma), är lite nervös för slutresultatet. men det ska bli kul! :)
 
haido!
- long

mäta nåla klippa

Kategori: sy

fortsättningen på vagnskyddsprojektet ser ut så här:
 

rita av och klippa ut...


..mallen av den rosa 'fulfilten'...


...för att sedan nåla fast den stora....


...och de små delarna...


...så att jag till slut kunde klippa ut de och nåla fast de i varandra... :)
 
eftersom jag inte fick något önskemål av syster om vilken sida hon ville ha utåt av den tvåsidiga filten så tog jag båda två utåt! stora delen rosa utåt och de andra brunt.. imorgon ska jag sy ihop delarna i varandra och sen i det ursprungliga vagnskyddet. orkade inte ta fram symaskinen idag. 
 
ska även imorgon visa hur det går med sockarna till systerdotter. och så måste jag hitta på något att göra till systerson, han känner sig säkert mobbad när jag bara gör saker till hans storasyster.. ;) 
 
gonatt och hejs!
- long

snö

Kategori: fotografera

jepp, igår snöade det här. tog nån bild bara, inte så bra.. tänkte gå ut och fota mer men blev lite för varma grader (=blött) men iaf. 
 


hoppas det snart blir vinter på riktigt så att man kan fota riktiga vinterbilder! 
imorn kommer bilder på vagnskyddet.. går framåt :)
 
hejs!
- long

vagnskydd

Kategori: sy

har fått ett nytt uppdrag, att fodra ett vagnskydd som systerdotter har när hon sover på dagarna. snart kommer kylan och vintern så då är det bäst att ha varmt om man ska sova ute! 


vagnskyddet, en filt jag ska göra 'mönster'/test av och den fina filten jag ska fodra skyddet med. 
 
har börjat nåla lite på testversionen och ska fortsätta imorn efter skolan, ska bli spännande att se hur resultatet blir sen..! :) 
 
haido! 
- long

byamackor

Kategori: baka

försäljningen har kommit igång! två beställningar på byamackor har kommit, så jag satte igång att baka imorse.. har gjort dessa någon gång för många år sen, så det var spännande och kul att göra något 'nytt'. :) testade även att baka ut de med olja, precis som jag gör med mina frallor, funkade bra! 
 
för en gångs skull hade jag recept (fast såklart gick jag inte helt efter det..) 
- 2 pkt jäst
- 1l vatten
- 1l mjölk
- 2dl fiberhavregryn (tog 1dl fiberhavregryn, 2dl vanligt havregryn & 1,5dl grahamsmjöl)
- 2dl olja (jag tog raps)
- 2dl sirap (jag tog ljus sirap)
- mjöl tills degen släpper burkens kanter eller efter eget önskemål


först fick han jäsa i bunken ett tag..

STOR och härlig deg blev det, lagom fast och sådär :)
 

kavlade ut och jäste lite till, naggade och så i ugnen..



och så kanske inte bästa bilden, men goda blev de iallafall! :) 
 
blev 16 'kakor', en gav vi (jag och min kombo) till brevbäraren som dagens goda gärning, 3 på en beställning, 2 tog jag själv, 6 på en annan beställning, 1 köpte min andra kombo och så 2 st blir en gåva till en fin liten familj. den sista vet jag inte var den gick åt....
 
så så blev det! 
 
hejs svejs!
- sonja

påfyllning

Kategori: baka

jani, nu har jag haft semester så det räcker! och inspirationen är tillbaka också! :D var som sagt hos farmor och farfar och mycket riktigt fick jag fylla på mitt sy/pysselförråd lite grann, som vanligt när man är där! :) 
 

på en loppis hade farmor köpt ett gäng med trådar, fick välja och vraka! tog några färger som tänkte att jag har tyg som matchar.. :)
 

ett mysigt mjukistyg, kanske till systerdotter något, eller till mig själv? 
 

svart manchester, får se vad man hittar på av det sen då..
 

fick även fylla på och komplettera mitt stickpinneförråd, supert! fem olika storlekar plus en till storlek som är i användning för tillfället. :) 
 
har även fått några spännande recept på bröd som jag ska testa, ett av de är på världens godaste frallor som min gammelfarmor gör! fler saker får jag berätta om i veckan, är en del på gång nu nämligen! :) 
 
vi höres!
- long

bandspagettilåda

Kategori: laga mat

ja, istället för det vanliga med makaroner så tog jag bandspagetti till min makaronilåda! blev jättegott :) 
 
stekte köttfärs och kokade bandspagetti (tagliatelle)
 
gjorde äggstanning eller vad det nu kallas.. mjölk, grädde, kräm fräsch, och två olika kryddblandningar i de två olika delarna. i denna var det, om jag minns rätt, örtagård m.fl, och i den andra.... några andra goda kryddor... 
 
gjorde en stor ugnsform...
 
MUMS vad gott det var! (säger alltid så :P) men nu blev jag ju hungrig...

konsthistoria

Kategori: teckna blyerts

i 9an (2007) gjorde vi ett större arbete i konsthistoria på bilden. jag gillade det skarpt! det var två av nio bilder som var i blyerts och en av de har jag visat, den på den (katolska) kvinnan i någon slags sjal. den andra av de, och någon av de andra bilderna, kommer här nedan! 
 

det här är framsidan på häftet. läraren skrev om layouten: 'den är enkel och välordnad med en fin lekfull framsida'
 

detta är en av två bilder jag gjorde till kategorin 'stenåldern'. grottmålningar var det som gällde då!
 
 
och här är teckningen för kategorin 'antika grekland', då man målade mest på krukor. amfora kallas en typisk grekisk vas/kruka.
 
har varit borta i helgen och dessutom haft bästa J på besök, därav dålig bloggning. ber om ursäkt för det, och ska genast försöka trappa upp tempot! är dock i en down-svacka av inspiration, och det är inget kul att skapa om man inte har inspiration. om man ska tvinga fram saker blir det inte bra.. men, ska försöka skaffa lite inspiration och hoppas på det bästa! åker till farmor (och farfar) imorgon på besök och får förhoppningsvis fylla på mitt sy/hobby-kit med åtminstone någon sak. :) 

jag som liten

Kategori: teckna blyerts

denna bild ritade jag i 8an, alltså år 2006. inte sådär jättebra bild men det får duga för nu. :) 
 
 
haido!
- long

bullbak

Kategori: baka

kanelbullens dag var igår, och ja, jag föll för grypptrycket.. tänkte i början att jag ska inte vara en sån som bakar bullar bara för att det är kanelbullens dag, men det sket sig. en väninna från södern kom på besök, så klart man ska fira lite! :) 
 

rikligt med fyllning ska det vara, så mycket att det hamnar på bakbord, fingrar och helst golv! :)
 

jättebra bild blev det ju! (ironi)
 

så här måste man göra när man har extra extra fyllning, sätta bakduken på kryddburkar för att den inte ska ta i.. ;)
 
 
GOTT var det med bullar! några av bullarna hade vi inte pärlsocker på utan gjorde en glasyr av florsocker och några droppar vatten. MUMS!
 
tjenixen!
- long

finurlig finess

Kategori: pyssla

jag kände att jag hade fått nog av kaoset i våran brödlåda, så jag gjorde en sån där hemma-lösning. 
 
problem:
 
material:


tillvägagångssätt:

lösning:


lite sådär kreativt och väldigt oproffisionellt. 
 
haido!
- long

grisgryta x2

Kategori: laga mat

köpte igår 1,7kg griskött för 29,9/kg! kom på mig själv att aldrig ha lagat kött i hela mitt liv, om man inte räknar med köttfärs å sånt. så det var kul! 
 

började med att skära bort ben och lite fett, sen i bitar
 

som vanligt när jag gör mat, två olika av allt.. när jag ändå lagar kan jag ju testa flera smaker samtidigt liksom! själva såsen består av kräm fräsch, grädde och icke-pastöriserad mjölk (gör att jag tål laktos, på någe vis!).
 

den ena var det mest curry i (förutom att det var peppar, salt och vitlökspulver i båda), och i denna var det lite allt möjligt, mest timjan och örtagård. 
 

testade själv den med curry idag, i pitabröd och med en morot till. gott! 
 
ha't gött!
- long

barnsockar

Kategori: sticka

idag är det mycket plugg så jag bara stickar lite granna, inget större projekt. :) har kommit en bit iallafall! och garnet börjar ta slut.... 


dessa är till systerdotter på snart 1,5 år.

hej svejs!
- long

äggröra

Kategori: laga mat

här kommer recept på min stora favorit. klår allt! :) 

- 3 skivor skinka
- 3 matskedar grädde/mjölk
- 3 ägg

skär skinkan i små fyrkanter och stek på 4/5an (om 6 är max). vispa ihop ägg och grädde och värm på 2an eller 3an. rör om med en trägaffel tills den är stelnad efter önskemål. (jag gillar bäst när det är ganska lös/mjuk. saftig och så. men man kan även ha den i pannan tills den är helt torr.)



haido
- long