Hantverk

en kreativ dagbok

Göra egna skor steg 2

Kategori: skinn

Nu var det dags att skära ut alla skinnbitar och göra hål för att kunna sy 🪡  lämnade den naturliga kanten på skinnet för flärpen på skon (tongue på engelska, heter det tunga? 🙈🤔). 

(null)

(null)

(null)

(null)

Panelvägg

Kategori: övrigt

Gillade inte tapeten på en vägg i köket, så bestämde oss för att sätta panel. Mannen stack iväg med barnen så jag fick lugn och ro 😀 enkelt litet projekt med snabbt resultat! 👍🏻

(null)

(null)

Göra egna skor steg 1

Kategori: skinn

Har börjat på en online skokurs! Första steget är att göra mönstret! Görs utifrån min egen fot så att inga tår kläms. Tog ett tag att göra allt men sen kan jag ju använda samma mönster flera gånger, och även lärt mig hur jag gör mönster så att jag kan göra åt barnen och mannen osv 🤩 

(null)

(null)

Ett till vävt band

Kategori: väva

Mellansonen fick välja ett band att väva. Blev mest jag som vävde, det var lite strävt garn så det var svårt för honom att få till det. 

(null)

Det tar ju sån tid att förbereda allt så jag ska göra en längre varp nästa gång så kan man ju alltid dela upp bandet eller klippa och fästa ändarna senare. 

Dragkedja och knappöglor till åkpåsen

Kategori: väva

Dragkedjan på åkpåsen gick sönder. Satt och sydde på en ny när jag kom på att öglorna på den hade gått sönder ganska snart efter vi köpt den (för 6 år sen när äldsta var liten). Så kom jag på att jag har ju ett alldeles färskt vävt band som jag kan använda! 😊 

Sydde också på små skinnbitar på änden av dragkedjan. De samiska färgerna med skinn är ju bara för vackert 😍

(null)

(null)

Mitt första band

Kategori: väva

Blev färdig med mitt första band! Så kul att väva, trodde aldrig det. Var så skeptisk till vävning innan bandvävningsworkshopen men nu kan jag lätt sitta i en timme och kolla på olika videos om vävning.. är väl officiellt en tant kanske man kan säga 😂 

Jag var också förvånad över hur snabbt det gick! I en bok som heter Julevsáme doahkojgápte såg jag en bild på det här bandet och kopierade det (det är jag också lite stolt över att jag kunde lista ut hur jag ska trä trådarna utan att ha ett ’mönster’ eller vad det nu kallas 😁). 

(null)

(null)

(null)
(null)




Fynd från Jokkmokks marknad

Kategori: väva

Jokkmokks marknad 2024, ÄNTLIGEN! Har inte varit där på 4 år (pga corona och sen var vi i USA under två marknader) så nu fick jag slå på stort. 😀 älskar att åka dit och få en rejäl samisk boost och inspireras av alla fantastiska hantverk. Blev taggad på att börja plugga samiska igen! 

Det var extra roligt den här gången när jag faktiskt håller på med skinnslöjd och vävning. Jag köpte renskinn en gång men hade inte börjat då, det var mer önsketänkande. Så nu hade jag mer en tydlig plan för vad jag skulle leta efter istället för att bara åka dit och köpa allt möjligt jag ser. 

Kläde/vadmal, grönt och lite blått och rött. Gult var slut.

Och så band för dekoration på väskor till exempel. Har lust att försöka kopiera det där bandet, det skulle då bli mycket bredare eftersom garnet jag har inte är sådär supertunt. Vet inte om jag har tillräcklig kunskap för att förstå vilka färger jag ska ha i vilken ordning men som Pippi säger ’jag har aldrig provat så det kan jag säkert!’ 😄

Killingskinn
Lite tenntråd, blir spännande att testa det! Några renhornsknappar (inte för att jag inte har några men hade inga i just den formen 😁).
Vävgarner 😍

Kakform ’Renen Renne’, en ögla för att trä garn i bandgrind, dekornitar med samiskt mönster, lädervax med renfeta

Bandgrind med speciella springor för band med hoppmönster (det kommer göra det så mycket lättare att väva mitt ávve (midjeband till kolten)!

Jag kommer lägga upp några fler bilder från marknaden på min samiska blogg.

Nåldyna

Kategori: skinn

Ännu ett mönster från Tony (dieselpunk.ro). Hans mönster är verkligen lätta att följa och allt blir rätt (tydligen så händer det ibland att folks mönster har fel antal hål 🤔). 

Använde lite tjockare vegetabiliskt garvat läder från komage och en rödaktig tråd. Har inte använt den där tråden tidigare men det var kul med lite nytt och jag gillade kontrasten det skapade 😊 läste i Tonys grupp att någon hade använt tagel som fyllning i nåldynan istället för tvättsvamp så när jag var i stallet tömde jag borsten på tagel och tog med mig det hem. Det blev perfekt och jag tror det slipar nålarna lite lagomt varje gång man stoppar in de. 

(null)

(null)

(null)

(null)