Hantverk

en kreativ dagbok

Göra egna skor steg 5

Kategori: väva

Skosnöret vävde jag själv! Kul att testa att väva runt istället för platt 😀 samiska färgerna 😍 har använt 100% ullgarn áhkko (betyder farmor/mormor) från Stoorstålka. 

(null)

(null)

(null)



Göra egna skor steg 4

Kategori: skinn

Så var det dags att börja sy ihop alla delar 😀 så spännande! Behövde dra åt allt mycket hela tiden så fingrarna blev lite missnöjda 😄

(null)

(null)

(null)

Nu är det bara att fixa skosnören och göra hål och sätta ’eyelets’ på plats (såna där metallgrejer som skosnörena åker igenom 😅). 

Mössa till grannen

Kategori: sticka

Grannen har plogat åt oss hela vintern och skulle ha en kopp kaffe för det hela 😝 han såg mig sticka och frågade om jag stickar en mössa åt honom så bestämde mig för att göra en! 

(null)

Göra egna skor steg 3

Kategori: skinn

Nästa steg är att behandla kanter, färga, dekorera osv. Jag behandlade kanterna men har inte färgat eller dekorerat. 

(null)
Limmat fast kanten på sulan

Pressat fast kanten på botten av innersulan

Limmat hela botten av innersulan och även limmat sulorna som jag valde att göra i tjockt skinn.
Sulorna skärs ut grovt först och så skär man till de när de är fastlimmade på skon

(null)
Limmat fast yttersulan och pressat fast den ordentligt